شهر موبایل کوالکام به طور رسمی از چیپست ۴ نانومتری اسنپدراگون ۴ نسل دوم رونمایی کرد - گوشی سیتی

شرکت کوالکام ساعتی پیش به طور رسمی از چیپست اسنپدراگون ۴ نسل دوم رونمایی کرد. این چیپست ۴ نانومتری که شماره مدل SM4450 را دارد؛ نقش جانشین اسنپدراگون ۴ نسل اول را ایفا کرده و به لطف مودم اسنپدراگون X61، برای نخستین بار در این سری پشتیبانی از نسل جدید و بهبود یافته ۵G را نیز همراه دارد. این محصول نخستین چیپست ۴ نانومتری در سری اسنپدراگون ۴ به حساب می‌آید.


 

این چیپست دو هسته پر قدرت با کلاک اسپید ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته کم مصرف با کلاک اسپید ۲.۰ گیگاهرتز را به همراه داشته که موجب بهبود عملکرد آن نسبت به نسل گذشته می‌شوند. جزئیاتی درباره پردازنده گرافیکی ادرنو به کار رفته در این چیپست اعلام نشده‌اند؛ اما اسنپدراگون ۴ نسل دوم همچنان از نمایشگر‌های با رزولوشن فول اچ دی پلاس با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. نسل پیشین یا همان اسنپدراگون ۴ نسل اول، با فرآیند ۶ نانومتری TSMC ساخته شده بود؛ اما درباره تولید کننده این چیپست جدید اطلاعات خاصی در دسترس نیست.

باید گفت که بهبود‌های اصلی صورت گرفته در این چیپست، پشتیبانی از حافظه داخلی و حافظه رم سریع‌تر است. اسنپدراگون ۴ نسل دوم از حافظه رم LPDDR5x با حداکثر سرعت ۳٫۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی کرده و امکان اتصال به حافظه‌های UFS 3.1 دو لاینه را نیز دارد.


 

بر خلاف نسل پیشین که یک پردازشگر عکس سه گانه را به همراه داشت؛ این چیپست از یک پردازشگر عکس دوگانه استفاده می‌کند. به همین دلیل، تنها گوشی‌های با سیستم دوربین دوگانه امکان استفاده از اسنپدراگون ۴ نسل دوم را خواهند داشت. سیستم جدید MCTF (Multi-Camera Temporal Filtering)، عملکرد بسیار بهتری برای کاهش نویز در ویدیو‌ها دارد؛ اما حداکثر رزولوشن و فریم ریت پشتیبانی شده تغییری نکرده و همچنان محدود به فول اچ دی با فریم ریت ۶۰ فریم بر ثانیه برای ویدیو‌های عادی و ۷۲۰p با فریم ریت ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای ویدیو‌های اسلوموشن است.

پشتیبانی از لرزشگیر الکترونیکی یا همان EIS، به این چیپست اضافه شده و اسنپدراگون ۴ نسل دوم همچنین از دوربین‌های با حداکثر رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. فوکوس خودکار در هنگام استفاده از این چیپست، سریع‌تر عمل کرده و گوشی‌های با دوربین ۳۲ مگاپیکسلی یا دوربین‌های دوگانه ۱۶+۱۶ نیز امکان ثبت عکس بدون شاتر لگ را خواهند داشت.


 

همانند نسل گذشته، این چیپست از استاندارد کوییک شارژ ۴ پلاس پشتیبانی کرده که به ادعای کوالکام، باتری گوشی‌ها را در ۱۵ دقیقه به میزان ۵۰ درصد شارژ می‌کند. سرعت انتقال دیتا با اتصال USB-C نیز معادل با استاندارد USB 3.2 نسل اول بوده که به ۵ گیگابیت در ثانیه می رسد.

نسل جدید ۵G که توسط مودم اسنپدراگون X61 این چیپست پشتیبانی می‌شود؛ موجب کاهش مصرف باتری گوشی شده و پوشش بهتری را نیز به ارمغان می‌آورد. حداکثر سرعت دانلود این مودم، به ۲.۵ گیگابیت در ثانیه رسیده و حداکثر سرعت آپلود آن نیز معادل با ۹۰۰ مگابیت در ثانیه است.

متاسفانه، خبری از آپگرید‌های مربوط به اتصال وای فای در این چیپست نیست و اسنپدراگون ۴ نسل دوم همچنان از وای فای ۵ در باند‌های ۲.۴ و ۵.۰ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. در سوی دیگر، این چیپست بلوتوث نسخه ۵.۱ با پشتیبانی از aptX برای صدا را نیز به همراه خواهد داشت. گوشی‌های عرضه شده به همراه این چیپست، در نیمه دوم سال جاری میلادی از راه خواهند رسید. نخستین شرکت‌هایی که اسنپدراگون ۴ نسل دوم را در محصولات خود استفاده می‌کنند؛ شامل شیائومی و ویوو هستند.


 

درباره چیپست کوالکام اسنپدراگون ۴ نسل دوم و مشخصات آن چه فکر می‌کنید؟ آیا این چیپست مخصوص گوشی‌های مقرون به صرفه، یک آپگرید واقعی نسبت به نسل پیشین محسوب می‌شود یا خیر؟

 
۵ تیر ۱۴۰۲

۰ نظر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 14 views بار دسته بندی : سرویس خبر تاريخ : 26 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها