شهر موبایل چرا اینستاگرام با تردز به جنگ توییتر رفت؟ - گوشی سیتی

مدتی است که شایعات فراوانی پیرامون احتمال برگزاری مبارزه‌ای بین ایلان ماسک و مارک زاکربرگ شنیده می‌شوند؛ اما مبارزه میان متا و توییتر از زمان عرضه شبکه اجتماعی جدید تردز، به طور رسمی آغاز شده است. تردز که رقیب مستقیمی برای توییتر محسوب می‌شود؛ حدود یک هفته قبل به طور رسمی شروع به کار کرد و با استقبال فراوانی نیز از سوی کاربران مواجه شد.


 

به گفته آقای «آدام موسری» که مدیریت اینستاگرام را بر عهده دارد؛ جو متشنج و غیر قابل پیشبینی توییتر پس از خرید این شبکه اجتماعی توسط «ایلان ماسک»، این موقعیت را برای متا فراهم کرد تا یک رقیب جدی برای توییتر را توسعه دهد. وی در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری The Verge، می‌گوید که تردز محلی برای گفتگو‌های عمومی است؛ عبارتی که مدیران توییتر در سال‌های گذشته برای توصیف شبکه اجتماعی خود به کار می‌بردند.

آقای «موسری» درباره این فرم از شبکه‌های اجتماعی و دلایل خلق تردز چنین می‌گوید:

«برای همگان مشخص است که توییتر نخستین شبکه اجتماعی در این فرم خاص بود و البته باید گفت که گزینه‌های بسیار خوب دیگری نیز برای گفتگو‌های عمومی میان کاربران وجود داشتند؛ اما با توجه به شرایط اخیر، ما حس کردیم که زمان آن فرا رسیده تا فضایی جدید را برای تعامل میان کاربران فعلی اینستاگرام خلق کنیم.»


 

به نظر می‌آید که شرکت متا برای مدت زیادی قصد عرضه شبکه اجتماعی تردز را داشته است؛ اما جنجال‌های اخیر توییتر و واکنش‌های منفی کاربران به محدودیت تعداد توییت‌های قابل مشاهده در روز، موجب آن شد تا طی هفته گذشته، شاهد آغاز به کار شبکه اجتماعی جدید تردز باشیم. متا تردز را به عنوان نسخه‌ای از توییتر با مدیریت صحیح توصیف کرده و انتظار دارد تا ده‌ها میلیون کاربر در همین ماه‌های اولیه آغاز به کار تردز، به آن ملحق شوند.

به عقیده آقای «موسری»، عرضه تردز یک فعالیت با ریسک فراوان برای این شرکت محسوب می‌شود؛ زیرا بسیاری از کاربران تمایلی به نصب شبکه‌های اجتماعی جدید و ساختن اکانت در آنها را ندارند. البته، متا این پروسه را بسیار آسان کرده و به کاربران اجازه می‌دهد تا اطلاعات اکانت اینستاگرام خود را به طور کامل به تردز انتقال دهند. این امر حتی شامل لیست اکانت‌های فالو شده توسط کاربران نیز می‌شود.

یکی دیگر از موانع سر راه تردز، این است که توییتر از سال ۲۰۰۶ وجود داشته و یکی از تنها شبکه‌های اجتماعی همچنان موفق آن دوران به حساب می‌آید. حتی با وجود رفتار‌های عجیب و غیر قابل پیشبینی «ایلان ماسک» که موجب افت کیفیت تجربه کاربری توییتر شده‌اند؛ بعید به نظر می‌رسد که کاربران، این شبکه اجتماعی را رها کرده و آن را با گزینه دیگری جایگزین کنند. حتی متا و مدیران آن نیز عقیده دارند که کنار زدن توییتر، امر بسیاری دشواری خواهد بود. آقای «موسری» درباره این امر چنین گفته است:

«به عقیده من، دست‌ کم گرفتن ایلان و توییتر یک اشتباه است. توییتر سابقه فراوانی دارد و کاربران آن نیز بسیار فعال و وفادار هستند. بنابراین، این شبکه اجتماعی همچنان از قدرت فراوانی برخوردار است.»


«آدام موسری»، مدیر عامل اینستاگرام

در بخش‌های کلیدی، تردز شباهت فراوانی به توییتر دارد. فید اصلی این شبکه اجتماعی، پست‌ها یا همان ترد‌های کاربران دنبال شده توسط شما را در کنار پست‌های پیشنهادی الگوریتم تردز به نمایش می‌گذارد. کاربران می‌توانند تا ترد‌های دیگران را روی صفحه‌ خود به اشتراک گذاشته و واکنش‌های خود را نیز به آن اضافه کنند؛ قابلیتی که دقیقا مشابه ری‌توییت در توییتر است.

شبکه اجتماعی تردز به کاربران خود اجازه انتشار پست‌هایی با حداکثر ۵۰۰ کاراکتر را می‌دهد. امکان انتشار عکس‌ها و ویدیو‌های حداکثر ۵ دقیقه‌ای نیز وجود داشته و خوشبختانه، هنوز خبری از تبلیغات در آن نیست. بر خلاف توییتر، نیازی به پرداخت حق اشتراک برای دسترسی به قابلیت‌های بیشتر نیز وجود ندارد؛ تیک‌های آبی اکانت‌های رسمی در اینستاگرام نیز به تردز منتقل خواهند شد.

به لطف ارتباط عمیق میان اینستاگرام و تردز، کاربران می‌توانند تا پست‌های خود در تردز را در استوری یا فید اینستاگرام نیز به اشتراک بگذارند. آقای «موسری» همچنین می‌گوید که امکان به اشتراک گذاشتن لینک به پست‌های تردز در سایر اپلیکیشن‌ها نیز به زودی میسر خواهد شد.


 

متا در روز‌های پیش از عرضه تردز، به سراغ عده زیادی از بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و سایر سلبرتی‌ها رفت تا آنها به این شبکه اجتماعی ملحق شوند و طرفداران خود را نیز برای پیوستن به آن تشویق کنند. برخی از این سلبرتی‌ها شامل کارلی کلاس، تونی رابینز، دینا وایت، گوردن رمزی، الی گولدینگ، جک بلک، راسل ویلسن و آنیتا هستند.

تردز هم اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور جهان قابل دسترسی است؛ البته به طور عجیبی، کشور‌های اتحادیه اروپا هنوز به این شبکه اجتماعی دسترسی ندارند. به گفته مدیر اینستاگرام، برخی قوانین جدید اتحادیه اروپا موجب بروز مشکلاتی برای عرضه این پلتفرم در قاره سبز شده‌اند. به احتمال زیاد، منظور وی قانون جدید مارکت‌های دیجیتال است که محدودیت‌های تازه‌ای را برای شرکت‌هایی چون متا وضع می‌کند.

متا همچنین بنا دارد تا پشتیبانی از تردز را به اکتیویتی پاب نیز اضافه کند. اکتیویتی پاب، یک پروتکل مستقل برای شبکه‌های مجازی است که در حال حاضر، در پلتفرم‌هایی مانند شبکه اجتماعی Mastodon به کار رفته است. پس از نهایی شدن پشتیبانی اکتیویتی پاب از تردز، کاربران این شبکه اجتماعی می‌توانند تا با کاربران سایر پلتفرم‌های این پروتکل تعامل داشته باشند و اکانت‌های خود را نیز با سهولت به آنها انتقال دهند.


 

به گفته آقای «موسری»، هدف آنها برای اضافه کردن تردز به اکتیویتی پاب، راضی نگه داشتن کاربرانی است که از اعتماد به شبکه‌های اجتماعی خسته شده‌اند. با توجه به ساختار غیر متمرکز اکتیویتی پاب، داده‌های کاربران از امنیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

مدیر اینستاگرام همچنین می‌گوید که انتظار آنها از موفقیت تردز، کنار زدن توییتر و یا کسب ۱ میلیارد کاربر مانند اینستاگرام نیست. وی درباره انتظارات خود از تردز چنین گفته است:

«اگر تردز با رشدی چشمگیر و باورنکردنی مواجه شود؛ مسلما همه ما را خوشحال خواهد کرد. البته، من ترجیح می‌دهم که به جای کسب صد‌ها میلیون کاربر، تردز به بخشی از فرهنگ و زندگی کاربران تبدیل شود.»

تعداد کاربران شبکه اجتماعی تردز در روز دوشنبه ۱۰ جولای، از ۱۰۰ میلیون نفر عبور کرد. ChatGPT یا همان چت‌بات محبوب شرکت OpenAI، پس از دو ماه موفق به جذب این تعداد از کاربران شد؛ اما این شبکه اجتماعی جدید در کمتر از یک هفته، تعداد کاربران خود را بیش از ۱۰۰ میلیون نفر رساند! این امر همچنان موجب کاهش محسوسی در ترافیک شبکه اجتماعی توییتر شده است که باید برای «ایلان ماسک» و سایر مدیران ایکس کورپ نگران کننده باشد.


 

شما درباره تردز و عرضه موفق آن چه فکر می‌کنید؟ آیا این شبکه اجتماعی نوپا، موفق به کنار زدن توییتر و جبران ضرر‌های متا برای فعالیت‌های این شرکت در بازار واقعیت مجازی خواهد شد؟

 
۲۱ تیر ۱۴۰۲

۰ نظر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 13 views بار دسته بندی : سرویس خبر تاريخ : 12 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.