شهر موبایل اپل کار روی تراشه A19 برای آیفون ۱۷ را آغاز کرده است - گوشی سیتی

یک کلکسیونر گوشی با نام کاربری «orangera1n_@» در شبکه اجتماعی X «توییتر سابق»، به تازگی کشف کرده که اپل در حال حاضر روی چیپست A19 Bionic کار می‌کند. امسال اپل تنها تولید کننده بزرگ گوشی خواهد بود که یک گوشی (در واقع دو گوشی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس) با تراشه تولید شده با استفاده از گره ۳ نانومتری عرضه می‌کند که A17 Bionic است. طبق گزارش‌ها اپل ۹۰ درصد از تولید ۳ نانومتری کارخانه TSMC را برای امسال رزرو کرده است و ظاهرا شرکت تولید تراشه تایوانی قراردادی کاملا به نفع اپل امضا کرده است.


 

از آنجایی که TSMC از سفارش‌های اپل درآمد زیادی به دست می‌آورد، در اکثر مواقع اولویت را به اپل اختصاص می‌دهد. این شرکت با وجود بازدهی ۷۰ درصدی که اخیرا شایعه شده، باز هم به تولید برای اپل ادامه می‌دهد زیرا درآمد میلیارد دلاری از آن کسب می‌کند.

چیپست A19 Bionic می‌تواند اولین چیپست آیفون باشد که با استفاده از فرایند ساخت ۲ نانومتری تولید می‌شود

شواهدی که orangera1n_@ امروز در X به اشتراک گذاشته، لیستی از شناسه‌های پردازنده است که «۰x8120» متعلق به A16 Bionic نیز در آن به چشم می‌خورد که در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس به کار رفته است. حدود یک ماه دیگر همین تراشه قرار است در گوشی‌های آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس استفاده شود. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به تراشه A17 Bionic مجهز خواهند شد. این چیپست به عنوان «۰x8130» در لیست ذکر شده است. اما موارد دیگری نیز در لیست مذکور وجود دارند که ۰x8140 و ۰x8150 هستند که متعلق به A18 Bionic و A19 Bionic هستند.


لیست شماره شناسه‌های پردازنده که نشان می‌دهد اپل در حال توسعه A19 Bionic برای سری آیفون ۱۷ پرو است

با توجه به اینکه A17 Bionic امسال اولین پردازنده کاربردی گوشی‌های هوشمند است که با استفاده از گره ۳ نانومتری ساخته شده است، به این معنی است که اندازه ترانزیستورهای آن کوچکتر است. این موضوع بدین معنی است که تعداد ترانزیستورهای بیشتری در داخل هر قالب جای می‌گیرد که تراشه را قدرتمندتر و کارامدتر می‌کند. در داخل هر چیپست A16 به میزان ۱۶ میلیارد ترانزیستور وجود دارد، بنابراین می‌توانیم انتظار افزایش را مناسبی برای A17 Bionic داشته باشیم.

به عنوان مثال A13 Bionic با فرایند ساخت ۷ نانومتر که در سری آیفون ۱۱ در سال ۲۰۱۹ استفاده شد، حاوی ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور بود. A14 Bionic که خط تولید آیفون ۱۲ را تامین می‌کند، اولین تراشه ساخته شده با استفاده از گره ۵ نانومتری بود که دارای ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور است. این رقم برای آیفون ۱۳ با تراشه A15 Bionic به ۱۵ میلیارد رسید و با A16 Bionic در سری ۱۴ پرو به ۱۶ میلیارد افزایش یافت. البته A16 با فناوری ساخت بسیار پیشرفته ۵ نانومتری ساخته شد که آن را ۴ نانومتری نامیدند.

همچنین اعتقاد بر این است که اپل در حال کار روی تراشه M5 است

 تراشه A19 Bionic که باید در داخل آیفون ۱۷ پرو و ۱۷ پرو مکس یافت شود، می‌تواند اولین تراشه داخل آیفون با گره ۲ نانومتری باشد که شرکت TSMC تولید می‌کند و همچنین آن را به اولین آیفونی تبدیل کند که از Gate-All-Around یا GAA استفاده می‌کند. این ترانزیستورها به گیت اجازه می‌دهند که از چهار طرف با کانال تماس پیدا کنند که منجر به نشتی جریان کمتر، افزایش عملکرد و بازده انرژی بیشتر می‌شود.

لازم به ذکر است که افشاگر خبر امروز همچنین اشاره کرده که اپل در حال کار بر روی تراشه M5 است که شامل انواع Max، Pro و Ultra می‌شود.

اکنون که اپل در حال توسعه تراشه A19 Bionic است، شاید کار خود را بر روی A18 Bionic برای آیفون ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس به پایان رسانده باشد. انتظار می‌رود A18 Bionic با استفاده از فرایند N3E شرکت TSMC تولید شود که در مقایسه با ساخت تراشه A17 Bionic کمی صرفه‌جویی در هزینه داشته باشد.

اپل هر سال از آخرین تراشه سری A در تمام مدل‌های جدید آیفون استفاده می‌کرد، اما این کار را با سری آیفون ۱۴ متوقف کرد تا مدل‌های پرو تفاوت‌های بیشتری را نسبت به سری استاندارد داشته باشند و تنها آیفون ۱۴ پرو بود که از تراشه جدید A16 بهره برد. بنابراین به نظر می‌رسد که این روند امسال نیز ادامه پیدا کند و آيفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از تراشه A16 Bionic و آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس از تراشه جدید A17 Bionic استفاده کنند.

در ابتدا اعتقاد بر این بود که شاید کمبود تراشه موجب چنین تصمیمی از سوی اپل شده است، اما با ادامه این رفتار دیگر می‌توان اطمینان داشت که این یک استراتژی از طرف اپل است که انگیزه مصرف کنندگان را برای خرید سری پرو بیشتر کند.

 
۳۰ مرداد ۱۴۰۲

۰ نظر

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 21 views بار دسته بندی : سرویس خبر تاريخ : 21 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها